Zarar 100 milyon dolar, TIR krizinde bakanlık devreye girdi
TatLı FoRum :: GENEL KÜLTÜR VE SANAT :: TATLI FORUM :: Güncel Haberler :: Dünyadan Haberler :: Ekonomi
1 sayfadaki 1 sayfası
Zarar 100 milyon dolar, TIR krizinde bakanlık devreye girdi
Zarar 100 milyon dolar, TIR krizinde bakanlık devreye girdi
Tek taraflı TIR geçişlerinde kota uygulamasına geçen Bulgaristan engeli aşılmaya çalışılıyor. Uygulamanın Türkiye ekonomisine zararının 100 milyon dolara ulaştığını belirten Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND), Bulgaristan'ı ilanla kınarken, Ulaştırma Bakanlığı problemin çözümü için harekete geçti.
Bakanlık, pazartesi günü geniş katılımlı bir toplantı yapacak. Toplantıda iki ülkenin talepleri değerlendirilerek çözüm teklifleri geliştirilecek.
Uluslararası Nakliyeciler Derneği, dün 'Kınıyoruz' başlığıyla verdiği ilanda, Bulgaristan'ın AB üyesi olduktan sonra, taşımacılık anlaşmasını tek taraflı feshederek, Türkiye'ye kota koyduğu ve 28 Haziran 2008 tarihinden itibaren de, Türk TIR'ları için geçiş başına 271 dolar (yaklaşık 337 yeni lira) ücret uygulamasına geçtiğini duyurdu. Açıklamada, 'Türk ihracatçısı ve taşımacısına ağır darbe' olarak nitelendirilen tek taraflı kararı ve uygulamasının, GATT'ın (Tarifeler ve Ticarete İlişkin Genel Anlaşma) 5. maddesi ve Dünya Ticaret Örgütü'nün öngördüğü transit serbestisi temel kuralının yanı sıra, mevcut anlaşma hükümlerinin ağırlaştırılamayacağı ya da durumun geriye dönük olarak kötüleştirilemeyeceği anlamına gelen 'stand still' kuralını da ihlal etmek anlamına geldiği kaydedildi.
Taraflar bir araya gelecek Dış Ticaret Müsteşarlığı'ndan edinilen bilgiye göre, şu anda Türkiye'nin Bulgaristan üzerinden 125 bin TIR geçişini doldurduğu öğrenildi. Bu yıl 300 bin civarında geçiş beklendiği ve her geçiş için 83 Euro (yaklaşık 162 yeni lira) ödendiği bildirildi. Bir TIR'ın geçişi (gidiş-geliş) için toplam 166 Euro (yaklaşık 324 yeni lira) ödeme yapıldığı dikkate alındığında, 300 bin aracın geçmesiyle bu rakam 49 milyon 800 bin Euro'ya (yaklaşık 97 milyon 110 bin yeni lira) ulaşıyor. Türkiye'nin, Bulgaristan'la yaşadığı sıkıntının zaman zaman başka ülkelerle de yaşandığı ve hatta kota alamadığı ülkeler bile bulunduğu ifade edildi. Zaman zaman bazı ülkelerin karayollarını değil, demiryollarını kullanma şartı getirdiği de belirtilerek, bu meselelerin ilgili ülkelerle bir araya gelerek çözülmeye çalışıldığı kaydedildi. Bu tür çıkışların ve kota uygulamalarının karşılıklı ticari çıkarlar üzerine kurulu olduğu, yapılacak görüşmelerle, tarafları ikna edecek çözümler üretilmeye çalışıldığı öğrenildi. Bulgaristan sorununun çözümü konusunda, pazartesi günü Ulaştırma Bakanlığı'nın ilgili kuruluşları bir araya getireceği kaydedildi. Öte yandan, kara ulaştırmasının ucuz ve hızlı olması açısından Türkiye'nin ihracatında önemli bir lojistik hizmeti yerine getirdiği ve bu konuda başta Dış Ticaret Müsteşarlığı olmak üzere, ihracatın desteklenmesi amacıyla her türlü teşvikin uygulamaya konulduğu ve konulmaya devam edileceği bildirildi.
Tek taraflı TIR geçişlerinde kota uygulamasına geçen Bulgaristan engeli aşılmaya çalışılıyor. Uygulamanın Türkiye ekonomisine zararının 100 milyon dolara ulaştığını belirten Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND), Bulgaristan'ı ilanla kınarken, Ulaştırma Bakanlığı problemin çözümü için harekete geçti.
Bakanlık, pazartesi günü geniş katılımlı bir toplantı yapacak. Toplantıda iki ülkenin talepleri değerlendirilerek çözüm teklifleri geliştirilecek.
Uluslararası Nakliyeciler Derneği, dün 'Kınıyoruz' başlığıyla verdiği ilanda, Bulgaristan'ın AB üyesi olduktan sonra, taşımacılık anlaşmasını tek taraflı feshederek, Türkiye'ye kota koyduğu ve 28 Haziran 2008 tarihinden itibaren de, Türk TIR'ları için geçiş başına 271 dolar (yaklaşık 337 yeni lira) ücret uygulamasına geçtiğini duyurdu. Açıklamada, 'Türk ihracatçısı ve taşımacısına ağır darbe' olarak nitelendirilen tek taraflı kararı ve uygulamasının, GATT'ın (Tarifeler ve Ticarete İlişkin Genel Anlaşma) 5. maddesi ve Dünya Ticaret Örgütü'nün öngördüğü transit serbestisi temel kuralının yanı sıra, mevcut anlaşma hükümlerinin ağırlaştırılamayacağı ya da durumun geriye dönük olarak kötüleştirilemeyeceği anlamına gelen 'stand still' kuralını da ihlal etmek anlamına geldiği kaydedildi.
Taraflar bir araya gelecek Dış Ticaret Müsteşarlığı'ndan edinilen bilgiye göre, şu anda Türkiye'nin Bulgaristan üzerinden 125 bin TIR geçişini doldurduğu öğrenildi. Bu yıl 300 bin civarında geçiş beklendiği ve her geçiş için 83 Euro (yaklaşık 162 yeni lira) ödendiği bildirildi. Bir TIR'ın geçişi (gidiş-geliş) için toplam 166 Euro (yaklaşık 324 yeni lira) ödeme yapıldığı dikkate alındığında, 300 bin aracın geçmesiyle bu rakam 49 milyon 800 bin Euro'ya (yaklaşık 97 milyon 110 bin yeni lira) ulaşıyor. Türkiye'nin, Bulgaristan'la yaşadığı sıkıntının zaman zaman başka ülkelerle de yaşandığı ve hatta kota alamadığı ülkeler bile bulunduğu ifade edildi. Zaman zaman bazı ülkelerin karayollarını değil, demiryollarını kullanma şartı getirdiği de belirtilerek, bu meselelerin ilgili ülkelerle bir araya gelerek çözülmeye çalışıldığı kaydedildi. Bu tür çıkışların ve kota uygulamalarının karşılıklı ticari çıkarlar üzerine kurulu olduğu, yapılacak görüşmelerle, tarafları ikna edecek çözümler üretilmeye çalışıldığı öğrenildi. Bulgaristan sorununun çözümü konusunda, pazartesi günü Ulaştırma Bakanlığı'nın ilgili kuruluşları bir araya getireceği kaydedildi. Öte yandan, kara ulaştırmasının ucuz ve hızlı olması açısından Türkiye'nin ihracatında önemli bir lojistik hizmeti yerine getirdiği ve bu konuda başta Dış Ticaret Müsteşarlığı olmak üzere, ihracatın desteklenmesi amacıyla her türlü teşvikin uygulamaya konulduğu ve konulmaya devam edileceği bildirildi.
RuHcöpLüü- Mesaj Sayısı : 251
Kayıt tarihi : 04/07/08
Nerden : SevqisizLer yuRdundan
TatLı FoRum :: GENEL KÜLTÜR VE SANAT :: TATLI FORUM :: Güncel Haberler :: Dünyadan Haberler :: Ekonomi
1 sayfadaki 1 sayfası
Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz